Έχετε Πανικοβληθεί Λόγω Του Κορωνοϊού; Δείτε Τι Μπορείτε Να Κάνετε

Με την επιστημονική επιμέλεια του Στέλιου Καπαρού, Ψυχίατρου, Επιστημονικού Συνεργάτη, Ιατρικό Κέντρο Αθηνών

 

COVID-19 - Πρέπει να είμαστε σε επιφυλακή, αλλά πάντοτε μέσα στα πλαίσια της λογικής

Ολόκληρος ο κόσμος μιλάει για τον κορωνοϊό (COVID-19). Το διαδίκτυο έχει πάρει φωτιά από τα άρθρα και τις πληροφορίες, βομβαρδιζόμαστε με απεγνωσμένα μηνύματα και όλοι οι συνεργάτες μας  μόνο γι’ αυτό μιλούν.

Η αβεβαιότητα σχετικά με αυτόν τον δυνητικά απειλητικό για τη ζωή ιό έχει φέρει τεράστια αναστάτωση στο ευρύτερο κοινό. Έτσι, αν αρχίζετε να αισθάνεστε ότι χάνετε την ψυχραιμία σας και νιώθετε να σας καταβάλλει απλά και μόνο η σκέψη του COVID-19, δεν είστε μόνοι. 

Εάν θέλουμε να αμβλύνουμε το φόβο και το άγχος μας για τον COVID-19, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας αυτά τα δύο στοιχεία ως δεδομένα:

  • Οι γιατροί γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν και έχουν εκπαιδευτεί στη διαχείριση των ιογενών λοιμώξεων του αναπνευστικού. 

  • Μπορούμε να λάβουμε μέτρα για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τους άλλους. 

Και όσον αφορά εσάς τους ίδιους, λογικά γνωρίζετε τι πρέπει να κάνετε για να μην αρρωστήσετε, αφού είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό που κάνετε για να προστατευτείτε από τη γρίπη και από πολλές άλλες λοιμώξεις. Πλύνετε σωστά τα χέρια σας, χρησιμοποιήστε μαντήλι για να καλύψετε το στόμα και τη μύτη σας, μην αγγίζετε το πρόσωπό σας, αποφύγετε όσους είναι άρρωστοι, αποφύγετε το συνωστισμό και μείνετε στο σπίτι όσο περισσότερο μπορείτε.

Παρότι η φυσική ιστορία της νόσου δεν είναι γνωστή σε όλο της το φάσμα και η διασπορά και νόσηση από covid-19 είναι σε εξέλιξη παγκοσμίως, εμείς μπορούμε και εστιάζουμε στον έλεγχο της διασποράς. 

Είναι ανθρώπινο και αναμενόμενο ο καθένας από εμάς να βιώνει διαταραχές όπως οι ακόλουθες: 

  • Δυσκολίες στον ύπνο

  • Προβλήματα συγκέντρωσης

  • Θυμό, άγχος, ανησυχία και πανικό για την υγεία μας

  • Αίσθημα αδυναμιας ελέγχου του περιβαλλοντοσ

  • Φόβο για τα άτομα που βήχουν ή φαίνονται άρρωστα 

  • Κοινωνική απόσυρση

Τρόποι διαχείρισης της αγωνίας σας για τον κορωνοϊό

  • Έχετε γνώση των πραγματικών δεδομένων Είναι σημαντικό να ενημερώνεστε και να μαθαίνετε συνεχώς τα τελευταία νέα σχετικά με τον COVID-19 από αξιόπιστες πηγές. Να είστε επιφυλακτικοί με όσα διαβάζετε στο διαδίκτυο, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για σχόλια ή άρθρα που κοινοποιούνται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.  

  • Δείτε την πραγματική διάσταση των πραγμάτων Σίγουρα θα θέλετε να έχετε συνεχή ενημέρωση αναφορικά με τον COVID-19, αλλά είναι σημαντικό να το κάνετε στο βαθμό που μπορείτε να το διαχειριστείτε. Κάντε ένα διάλειμμα και μην παρακολουθείτε τα μέσα ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εάν δείτε ότι πανικοβάλλεστε με τις ειδήσεις ή με κάποιο άρθρο που μόλις διαβάσατε στο διαδίκτυο. Αν οι ατελείωτες συζητήσεις για τον κορωνοϊό σας αναστατώνουν, προσπαθήστε να αλλάζετε θέμα συζήτησης όταν μπορείτε. 

  • Να είστε προσεκτικοί και συνειδητοποιημένοι. Δεν έχουν εκτεθεί στον COVID-19 όλοι όσοι έρχονται σε επαφή μαζί σας. Τα μέτρα προφύλαξης και πρόληψης είναι ιδιαίτερα σημαντικά σε αυτή τη φάση, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι όποιος βήχει έχει και τον ιό. Η αυτοεπίγνωση αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την άμβλυνση του δημόσιου άγχους. Εστιάστε στο τι μπορείτε να κάνετε. 

  • Προσπαθήστε να διατηρήσετε κάποια κανονικότητα. Μπορεί να είναι δύσκολο με την ακύρωση των ταξιδιών και των εκδηλώσεων, το κλείσιμο των σχολείων και με το μυαλό σας συνεχώς στην ανάγκη να τηρείτε τη λεγόμενη «κοινωνική απόσταση». Ωστόσο, είναι σημαντικό να προσπαθήσετε να διατηρήσετε ένα σχετικό πρόγραμμα. Η ρουτίνα κάνει τους περισσότερους ανθρώπους, και ειδικά τα παιδιά, να αισθάνονται ασφαλείς. Προσπαθήστε να διατηρήσετε τις κανονικές ώρες ύπνου και φαγητού και εστιάστε σε δραστηριότητες που σας κάνουν να νιώθετε χαρούμενοι – για παράδειγμα, διαβάστε ένα βιβλίο, παρακολουθήστε την αγαπημένη σας εκπομπή ή παίξτε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με την οικογένειά σας. Ή κάντε έναν περίπατο. Εφόσον δεν βρίσκεστε σε καραντίνα, λίγος φρέσκος αέρας δεν βλάπτει!

Αν διαπιστώσετε ότι δεν είστε σε θέση να ελέγξετε τις ανησυχίες σας, ζητήστε βοήθεια από κάποιον ειδικό σε θέματα ψυχικής υγείας. Μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε τα ερεθίσματα που προκαλούν αυτή την αντίδραση και να σας δώσει εργαλεία για να ασκηθείτε στην αντιμετώπισή της όταν δείτε ότι το συναίσθημα της ανησυχίας σας κατακλύζει.