Πρωινές ναυτίες στην εγκυμοσύνη. Πώς αντιμετωπίζονται;

Γράφει ο Θεόδωρος Λιακάκος, Μαιευτήρας Γυναικολόγος-Χειρουργός Μαστού, Γαία.
Το τεστ εγκυμοσύνης είναι θετικό και αυτό σας γεμίζει με χαρά και γλυκιά προσμονή για τη στιγμή που θα κρατήσετε στα χέρια σας το μωρό σας. Μαζί όμως με τα όμορφα συναισθήματα, έρχεται και η πρωινή αδιαθεσία που ταλαιπωρεί πολλές έγκυες ενώ σε άλλες φαίνεται να μην κάνει καν τη εμφάνισή της.

Συνήθως η πρωινή αδιαθεσία ξεκινά διακριτικά την 5η -6η εβδομάδα και κορυφώνεται γύρω στην 9η εβδομάδα, πριν σταδιακά εξαφανιστεί από την 12η έως 14η εβδομάδα. Πώς θα  αντιμετωπίσετε αυτή την άβολη κατάσταση για μια πιο ξεκούραστη και ήρεμη καθημερινότητα.

Τι προκαλεί πρωινή αδιαθεσία; Οι ορμόνες!

Η αύξηση των επιπέδων της ορμόνης προγεστερόνης προκαλεί χαλάρωση των λείων μυών, όπως το στομάχι. Πώς μεταφράζεται αυτό για εσάς;

  • Οι πεπτικές διεργασίες επιβραδύνουν προκαλώντας την τροφή να μένει περισσότερο στο στομάχι σας  και, ίσως, να προκαλεί αυτό το κουραστικό αίσθημα ναυτίας.

  • Ο οισοφαγικός σφιγκτήρας - μία μυϊκή βαλβίδα μεταξύ του στομάχου και του οισοφάγου – χαλαρώνει και  επιτρέπει στο περιεχόμενο του στομάχου σας να επιστρέψει στον οισοφάγο.

  • Η καούρα που συμβαίνει συχνά στην εγκυμοσύνη μπορεί να κάνει χειρότερη την αίσθηση της ναυτίας και να σας ταλαιπωρεί περισσότερη ώρα.

  • Γνωρίζουμε, επίσης, πως τα οιστρογόνα μπορούν να προκαλέσουν ναυτία, επειδή όταν οι γυναίκες ξεκινούν τα αντισυλληπτικά χάπια, συχνά αντιμετωπίζουν αυτή την κατάσταση. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, τα οιστρογόνα αυξάνονται, οπότε δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι  ενδέχεται να εμφανιστεί και η ναυτία.

Γιατί όμως η ναυτία της εγκυμοσύνης σας είναι χειρότερη από της φίλη σας;

Δεν έχει δοθεί μια οριστική απάντηση σε αυτήν την ερώτηση αλλά οι γυναικολόγοι είναι σε θέση να γνωρίζουν  πως  τα άτομα με σοβαρή πρωινή αδιαθεσία έχουν υψηλότερα επίπεδα της ορμόνης hCG (ανθρώπινη χοριακή γοναδοτροπίνη που εκκρίνεται στην εγκυμοσύνη). 

Τι μπορεί να κάνετε για να βρείτε ανακούφιση;

Πριν προτείνουμε κάποια μέτρα που μπορεί να σας βοηθήσουν να νιώσετε καλύτερα, θα πρέπει να επισημάνουμε  πως στο 80% των γυναικών, η ναυτία δεν εμφανίζεται μόνο το πρωί αλλά και σε άλλες ώρες της ημέρας. 

  • Μπορείτε να δοκιμάσετε να προσαρμόσετε τα γεύματά σας. Εάν νιώθετε ναυτία μόνο σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, τότε καταναλώστε τα γεύματά σας όταν αισθάνεστε καλύτερα και όχι τις στιγμές που νιώθετε άβολα.

  • Άλλη μια χρήσιμη συμβουλή είναι να καταναλώνετε μικρά, συχνά γεύματα για να αποφύγετε την υπερφόρτωση του στομάχου που μπορεί να αυξήσει τη ναυτία, τη δυσπεψία και τις καούρες. Προσπαθήστε να καταναλώνετε το τελευταίο σας γεύμα  τουλάχιστον 3 ώρες πριν από την ώρα του ύπνου.

  • Μασάτε καλά τις τροφές και μην τρώτε βιαστικά ή την ώρα που μιλάτε. Αποφύγετε τα λιπαρά φαγητά, τα τηγανιτά και φυσικά τα καυτερά πιάτα.

  • Χρησιμοποιείστε φάρμακα μόνο κατόπιν συμβουλής γιατρού και πότε με δική σας πρωτοβουλία, όσο «αθώα» και να φαίνονται.

  • Προσπαθήστε να έχετε το κεφάλι σας λίγο πιο ψηλά από το σώμα σας, κατά τη διάρκεια του νυχτερινού ύπνου. Αν το στομάχι σας αισθάνεται πιο ήρεμο τη νύχτα, αλλά η καούρα αυξάνεται, προμηθευτείτε ένα ειδικό μαξιλάρι για να σας βοηθήσει με τη στάση του ύπνου ώστε να κοιμηθείτε σε πιο «όρθια» θέση, γεγονός που δεν θα επιβαρύνει τον οισοφάγο σας.