Μπορεί η μέτρηση της βασικής θερμοκρασίας σώματος να σας βοηθήσει να συλλάβετε;

Γράφει ο Βασίλειος Θ. Βαγγόπουλος, Μαιευτήρας-Χειρουργός Γυναικολόγος, Επιστ. Συνεργάτης Γαία

Εάν προσπαθείτε να μείνετε έγκυος είναι σημαντικό να κατανοήσετε το σώμα σας και τις αλλαγές που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του κύκλου σας. Ένας από τους πιο παραδοσιακούς τρόπους για να αποκτήσετε επιπλέον πληροφορίες είναι να παρακολουθείτε τη βασική θερμοκρασία του σώματός σας.

Tι είναι η παρακολούθηση της βασικής θερμοκρασίας σώματος και πώς μπορείτε να αποφασίσετε αν είναι η σωστή μέθοδος στη δική σας περίπτωση.

Τι είναι η βασική θερμοκρασία σώματος;

Ο όρος βασική θερμοκρασία σώματος αναφέρεται στη θερμοκρασία του σώματός σας όταν είναι σε θέση πλήρους ηρεμίας. Η βασική θερμοκρασία του σώματός σας αυξάνεται αμέσως μετά την ωορρηξία, οπότε η παρακολούθησή της μπορεί να σας βοηθήσει να προσδιορίσετε ποιες ημέρες έχετε ωορρηξία. Αυτό μπορεί, με τη σειρά του, να σας δείξει ποιες ημέρες θα πρέπει να έχετε σεξουαλική επαφή εάν προσπαθείτε να συλλάβετε .

Είναι καλό να κατανοήσετε τον κύκλο σας, να ξέρετε πότε έχετε ωορρηξία και πότε όχι και να δείτε πόσο διαρκεί η ωχρινική φάση — η δεύτερη φάση του έμμηνου κύκλου».

Η βασική θερμοκρασία σώματος των περισσότερων γυναικών είναι 36,1°C έως 36,3°C πριν από την ωορρηξία. Μετά την ωορρηξία, κυμαίνεται συνήθως στους 36,4 έως 37°C. Αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν τη βασική θερμοκρασία σώματος:

  • Άγχος
  • Ταξίδια
  • Έλλειψη ύπνου
  • Δυσπεψία
  • Άσκηση
  • Συχνότητα σεξουαλικών επαφών
  • Ναρκωτικά ή/και αλκοόλ
  • Έλλειψη ύπνου ή διακεκομμένοι κύκλοι ύπνου
  • Ορισμένες διαταραχές και φάρμακα

Η τυπική θερμοκρασία σώματος όλων των ανθρώπων είναι διαφορετική και η παρακολούθησή της κατά τη διάρκεια μερικών μηνών μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε τη δική σας – πριν και μετά την ωορρηξία.

Γιατί να παρακολουθείτε τη βασική θερμοκρασία σώματος;

Είτε προσπαθείτε να συλλάβετε είτε όχι, έχει αξία να μάθετε πώς λειτουργεί ο κύκλος σας. Και εξετάζοντας τα αποτελέσματα που καταγράψατε κατά την παρακολούθηση της θερμοκρασίας, ο γυναικολόγος μπορεί να ανακαλύψει κρυφά προβλήματα υγείας.

Μερικές φορές η βασική θερμοκρασία σώματος παρουσιάζει συνεχείς αυξομειώσεις, χωρίς να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χρονικό σημείο στο οποίο να παρατηρείται η μεταβολή που θα μπορούσε να σηματοδοτεί την έναρξη της ωορρηξίας. Συνήθως, οι γυναίκες αυτές δεν έχουν ωορρηξία, οπότε ένα τέτοιο αποτέλεσμα δίνει το έναυσμα για να γίνουν κάποιες εξετάσεις.

Πώς λαμβάνεται η βασική θερμοκρασία σώματος;

Υπάρχει ένας πρωταρχικός κανόνας που πρέπει να έχετε υπόψη σας κατά την παρακολούθηση της βασικής θερμοκρασίας σώματος: “Η θερμομέτρηση πρέπει να γίνεται καθημερινά υπό τις ίδιες συνθήκες”. Συνήθως, οι γυναίκες θερμομετρούνται το πρωί πριν σηκωθούν από το κρεβάτι, έτσι ώστε να υπάρχει συνέπεια στις μετρήσεις. Δείτε πώς μπορείτε να το κάνετε:

Πάρτε τη θερμοκρασία σας: Πριν σηκωθείτε από το κρεβάτι για να πάτε στην τουαλέτα, να βάλετε τους φακούς επαφής σας ή ακόμα και να πατήσετε το κουμπί αναβολής της αφύπνισης, πάρτε ένα κλασσικό θερμόμετρο για να μετρήσετε τη βασική θερμοκρασία του σώματος σας από το στόμα.

Καταγράψτε τα αποτελέσματα: Καταγράψτε τη θερμοκρασία σε ένα μπλοκ σημειώσεων, σε γράφημα ή σε όποια μορφή προτιμάτε. Ορισμένες γυναίκες χρησιμοποιούν χαρτί μιλιμετρέ, ενώ άλλες χρησιμοποιούν εφαρμογές ειδικά σχεδιασμένες για την παρακολούθηση της βασικής θερμοκρασίας σώματος.

Να είστε συνεπείς: Καταγράψτε τη βασική θερμοκρασία σώματος καθημερινά (ή όσο το δυνατόν πιο συχνά), επιχειρώντας να την παίρνετε την ίδια ώρα κάθε μέρα. Παραλείψτε τη θερμομέτρηση όταν ταξιδεύετε ή όταν έχετε καταναλώσει αλκοόλ το προηγούμενο βράδυ, καθώς τα αποτελέσματα δεν θα είναι ακριβή.

Παρακολουθήστε πότε θα υπάρξει αύξηση της θερμοκρασίας: Έχετε το νου σας για αύξηση περίπου 0,2 βαθμών. Όταν η θερμοκρασία σας παραμείνει σε αυτό το αυξημένο επίπεδο για τρεις ημέρες, πιθανότατα έχει ολοκληρωθεί η ωορρηξία και έχετε περάσει στη δεύτερη φάση του έμμηνου κύκλου.

Πότε πρέπει να έχετε σεξουαλικές επαφές;

Αυτή η μικρή αύξηση της θερμοκρασίας συμβαίνει μετά την ωορρηξία, αλλά το σώμα σας είναι πιο γόνιμο πριν την ωορρηξία. Μόλις εξοικειωθείτε με τη συστηματική καταγραφή της βασικής θερμοκρασίας σώματος, θα είστε λογικά σε θέση να προσδιορίσετε κάποια επαναλαμβανόμενα μοτίβα που θα σας υποδείξουν πόσες ημέρες εντός του κύκλου σας είναι πιο γόνιμες— και εάν προσπαθείτε να μείνετε έγκυος, θα επιδιώξετε να έχετε σεξουαλικές επαφές τις ημέρες ακριβώς πριν από την ωορρηξία και 2-3 ημέρες μετά.

Έχοντας κάνει συστηματική καταγραφή για έναν-δυο μήνες, μια γυναίκα με τακτικό κύκλο γνωρίζει πότε θα αυξηθεί η θερμοκρασία της ώστε να έχει σεξουαλική επαφή εντός του «παραθύρου» των γόνιμων ημερών.

Το μειονέκτημα της καταγραφής της βασικής θερμοκρασίας σώματος

Υπάρχει μια παγίδα: «Η παρακολούθηση της βασικής θερμοκρασίας σώματος μας δίνει στοιχεία σχετικά με την ωορρηξία μόνο αφότου ολοκληρωθεί η ωορρηξία. Δεν είναι κάποιο ξυπνητήρι που να λέει «Είστε έτοιμη να συλλάβετε».

Αυτό σημαίνει ότι όταν αυξάνεται η θερμοκρασία σας, οι γόνιμες μέρες σας έχουν ήδη περάσει.

Η παρακολούθηση της βασικής θερμοκρασίας σώματος μπορεί με την πάροδο του χρόνου να σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλύτερα το πότε είναι πιθανό να έχετε ωορρηξία, αλλά εάν θέλετε μια πιο άμεση απάντηση σχετικά με το πότε πρέπει να υπάρξει σεξουαλική επαφή προκειμένου να συλλάβετε, δοκιμάστε το τεστ ωορρηξίας με δοκιμαστικές ταινίες. Τις εμβυθίζετε στα ούρα σας και σας δείχνουν αν βρίσκεστε στις γόνιμες ημέρες σας.

Οι γυναίκες που παρακολουθούν τη βασική θερμοκρασία του σώματός τους το κάνουν συνήθως επειδή τους το συστήνει ο γυναικολόγος τους για να κατανοήσουν καλύτερα τον κύκλο τους, αλλά η αποστολή της θερμοκρασίας του σώματος ολοκληρώνεται εκεί — απλώς σας βοηθά να κατανοήσετε τον κύκλο σας. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέθοδος αντισύλληψης ή να αντικαταστήσει τη ιατρική συμβουλή ως προς τη διερεύνηση της γονιμότητας.

Covid-19
Προπληρωμή Test