Κράμπες κατά την εγκυμοσύνη

Γράφει ο Γεώργιος, Μάντζαρης, Μαιευτήρας – Γυναικολόγος, Γαία

Οι κράμπες στα κάτω άκρα είναι ένα συχνό σύμπτωμα κατά την διάρκεια  της κύησης και εκδηλώνεται κυρίως τις νυχτερινές ώρες. Είναι πολύ πιθανό, κοντά στην 19η εβδομάδα εγκυμοσύνης  όταν είστε ξαπλωμένη, να εμφανιστεί ένας επώδυνος σπασμός στα πόδια. Στα ήδη υπάρχοντα προβλήματα με την κοιλιά σας να μεγαλώνει μέρα με τη μέρα και εσάς να ανησυχείτε για την υγεία του εμβρύου και την έκβαση του τοκετού προστίθεται  μία επιπλέον ενόχληση που δεν σας αφήνει να κοιμηθείτε και να ξεκουραστείτε όσο χρειάζεστε. Συνήθως αρχίζουν στα μέσα του δεύτερου τρίμηνου, και διαρκούν μέχρι το 3ο τρίμηνο εγκυμοσύνης.

Τι προκαλεί τις κράμπες στις εγκύους; 

Στις αιτίες περιλαμβάνονται πολλοί παράγοντες όπως η καθημερινή κούραση από τα επιπλέον κιλά της εγκυμοσύνης, η αυξημένη συμπίεση των αιμοφόρων αγγείων στα πόδια, λόγω των οιδημάτων που εμφανίζουν οι κυοφορούσες, το στρες και η ένταση που βιώνει η έγκυος, η ορθοστασία, το έντονο κρύο, η υψηλή θερμοκρασία, η λανθασμένη διατροφή με πλεόνασμα φωσφόρου και έλλειψη στην πρόσληψη ασβεστίου – μαγνησίου, οι ορμονικές διαταραχές λόγω της κύησης, η αφυδάτωση. Όλα τα παραπάνω αυξάνουν τον κίνδυνο μυϊκών σπασμών και την πρόκληση κράμπας στα κάτω άκρα. 

Είναι οι κράμπες επικινδυνες ;

Οι κράμπες, αν και αρκετά ενοχλητικές, δε φαίνεται να είναι επικίνδυνες για τις εγκύους. Συνήθως διαρκούν λίγο, μπορεί να συμβούν και την ημέρα, τη νύχτα όμως είναι πιο αισθητές, όταν η κούραση και το πρήξιμο των ποδιών από την ορθοστασία είναι στο αποκορύφωμά τους. 

Πώς μπορώ να αποφύγω τις κράμπες στην εγκυμοσύνη; 

  1. Ασκήσεις stretching με τεντωμένα τα πόδια και τις πατούσες να ακομπούν στο πάτωμα ενώ οι παλάμες των χεριών σας ακουμπούν σε σταθερή επιφάνεια σε απόσταση περίπου ένα μέτρο μακριά από τον κορμό σας. Στην στάση αυτή μείνετε για 10 δευτερόλεπτα. Μπορείτε να κάνετε σετ ων 2-3 επαναλήψεων.

  2.  Χρήση καλτσών διαβαθμισμένης συμπίεσης κατά τη διάρκεια της ημέρας.

  3.  Πίνετε τουλάχιστον 1.5 λιτρα νερό την ημέρα.

  4. Ακολουθείστε μία ισορροπημένη διατροφή που να εμπεριέχει γαλακτοκομικά (ασβέστιο) και φρούτα όπως οι μπανάνες, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα αποξηραμένα φρούτα, οι ξηροί καρποί (πηγές μαγνησίου). 

  5. Λήψη συμπληρώματων ασβεστίου και μαγνησίου με  την έγκριση του ιατρού σας, αν οι κράμπες επιμένουν σε καθημερινή βάση

Mε έπιασε κράμπα, τι κάνω;

  1. Τεντώστε το πόδι σας πιάνοντας τα δάχτυλα του ποδιού και τραβώντας τα προς τα πάνω απαλά αρκετές φορές. Στη συνέχεια ξεκινήστε να κάνετε μασάζ στο σημείο που εκδηλώθηκε η κράμπα.
  2. Εάν ο πόνος είναι δυνατός και συνοδεύεται από οίδημα-πρήξιμο- κοκκινίλα στο πόδι σας, επικοινωνήστε άμεσα με τον ιατρό σας για το φόβο της θρόμβωσης.
  3. Μία πράγματι δυνατή κράμπα, μπορεί να σας ταλαιπωρήσει λίγες ημέρες, και να εμφανίζει υποτροπές, αλλά μην ανησυχείτε. 
  4. Εάν τα παραπάνω δεν ανακουφίζουν τον πόνο, χρησιμοποιήστε μία ζεστή θερμοφόρα για μεγαλύτερη ανακούφιση. 
  5. Σταθείτε όρθια σε μία κρύα επιφάνεια.