Είναι φυσιολογικό να χάσετε την περίοδο σας λόγω άσκησης;

Γράφει ο Ελευθέριος Αναστασάκης MD,PhD, Μαιευτήρας Γυναικολόγος, Συνεργάτης Τμήματος Ιατρικής Εμβρύου &Γυναικολογικών Υπερήχων, ΓΑΙΑ Μαιευτική – Γυναικολογική

Πολλές γυναίκες έχουν την παραπάνω απορία, καθώς γυμνάζονται εντατικά και υποβάλλονται σε διατροφικά προγράμματα ώστε να χάσουν λιπώδη ιστό. Η απάντηση είναι ξεκάθαρα, ΟΧΙ. 

Το σύμπτωμα αυτό αποτελεί τμήμα ενός συνδρόμου με την ονομασία «Γυναικεία Αθλητική τριάδα» (Female Athlete Triad). Στον αθλητικό χώρο χρησιμοποιείται και ο όρος "αθλητική ανορεξία".

Το σύνδρομο περιλαμβάνει:

  1. Απουσία περιόδου για 3 ή και περισσότερους κύκλους
  2. Χαμηλή πρόσληψη θερμίδων
  3. Χαμηλή οστική πυκνότητα

Η απουσία της περιόδου (ονομάζεται υποθαλαμική αμηνόρροια) σημαίνει ότι οι ορμόνες από τον υποθάλαμο, την υπόφυση και τις ωοθήκες μειώνονται τόσο σημαντικά με αποτέλεσμα και τα οιστρογόνα και η προγεστερόνη να μειώνονται. Το γυναικείο σώμα χρειάζεται αυτές τις ορμόνες για να πραγματοποιείται η μηνιαία ωορρηξία, για ενεργειακή και ψυχολογική ισορροπία, και τέλος, για τη διατήρηση της οστικής αντοχής. Δευτερεύουσες παρενέργειες μπορεί να είναι:

  • Διαταραχές ύπνου
  • Αίσθημα κούρασης και χαμηλής ενέργειας
  • Τριχόπτωση ή αύξηση τριχοφυΐας 
  • Άγχος, χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη
  • Ηλεκτρολυτικές διαταραχές
  • Κολπική ξηρότητα

Κάποιες κοπέλες μπορεί να σκεφτούν ότι καθώς δεν σχεδιάζουν τη δημιουργία οικογένειας, η υπογονιμότητα μπορεί να μην είναι κάτι σημαντικό. Μπροστά στην επίτευξη του αθλητικού στόχου δεν εστιάζουν στην εμφάνιση των συμπτωμάτων.   Η αλήθεια όμως είναι ότι αυτή η διαταραχή της εμμηνορρυσίας σηματοδοτεί τη μη φυσιολογική ορμονολογική ισορροπία. Όταν δεν υπάρχουν ικανά ενεργειακά αποθέματα, το σώμα αυτής της γυναίκας τη θεωρεί βιολογικά ακατάλληλη για να κυοφορήσει και για αυτό διακόπτεται προσωρινά η αναπαραγωγική της ικανότητα. Αυτή είναι και η αιτία που ένα από τα κύρια συμπτώματα της ανορεξίας είναι η απουσία της περιόδου, αφού οι γυναίκες με πολύ χαμηλό δείκτη σωματικού βάρους (BMI) δεν έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν την επάρκεια θρεπτικών συστατικών για το έμβρυο τους.

Για να αποφευχθούν όλες αυτές οι αρνητικές εκδηλώσεις της γυναικείας αθλητικής τριάδας θα πρέπει να επιτευχθεί μια υγιής διατροφική ισορροπία. Συνίσταται,

  • η λήψη τριών υγιεινών γευμάτων καθημερινά
  • η ισορροπία των γευμάτων με υδατάνθρακες, πρωτεΐνη και λιπαρά 
  • λήψη τροφής μέσα σε 30 λεπτά μετά την προπόνηση
  • δύο πλούσια σε υδατάνθρακες σνάκς την ημέρα , το ένα μια ώρα πριν την έναρξη της προπόνησης  
  • πρόσληψη ασβεστίου από τροφές όπως: το γάλα, το γιαούρτι και το τυρί
  • καλή ενυδάτωση και αναπλήρωση υγρών κατά την διάρκεια της άσκησης 
  • Και μην ξεχνάτε  να υπενθυμίσετε στον σύντροφό σας ότι όλα τα παραπάνω αφορούν και τον ίδιο όταν δεν υπάρχει ενεργειακή – αθλητική – διατροφική ισορροπία.

Στην περίπτωση εμφάνισης του συνδρόμου κρίνεται απαραίτητος ο ρόλος των ειδικών , διατροφολόγων και ψυχοθεραπευτών για την άμεση αντιμετώπιση του. 

Covid-19
Προπληρωμή Test